Serija Španjolska princeza, koja se premijerno prikazuje na programu Epic Drama od srijede, 27. listopada, u 21:00 sat, donosi uzbudljivu priču o ljubavi, smrti, osveti, izdaji i moći na kraljevskome dvoru. Riječ je o trećem dijelu miniserije temeljene na povijesnim djelima književnice Philippe Gregory, a bavi se ženama koje su stajale iza moćnih muškaraca engleske monarhije od 1464. do 1530-ih godina. U osam raskošnih epizoda u središtu pozornosti napokon je prelijepa princeza Katarina Aragonska (nakon što je njezinu priču kroz povijest zasjenio njezin zloglasni brak s kraljem Henrikom VIII.) koja se bori za svoje zasluženo mjesto na tronu.

Smjeloj mladoj španjolskoj princezi Katarini Aragonskoj (Charlotte Hope) od djetinjstva obećavaju da će se uspeti na engleski tron. Njezina je sudbina povezati dvije države i zaštititi svoju domovinu. Katarina u Englesku dolazi kao mlada djevojka kako bi se pripremila za udaju za princa Arthura, nasljednika engleskog trona, u dogovorenom braku koji bi trebao sklopiti savezništvo između ugroženog kraljevstva i njezine rodne Španjolske. U sivu, kišovitu Englesku pristiže sa svojom veličanstvenom i šarolikom pratnjom, među kojom su i njezine dvorske dame Lina (Stephanie Levi-John) – pripadnica španjolskog plemstva afričko-iberijskog podrijetla – i simpatična i slobodoumna Rosa (Nadia Parkes). Nakon što njezin suprug princ Arthur (Angus Imrie) iznenada premine, čini se da je Katarina ostala bez trona, no smišlja odvažan plan te se okreće novom nasljedniku, karizmatičnom i tvrdoglavom princu Harryju (Ruairi O’Connor), koji će jednog dana vladati kao kralj Henrik VIII.

Stephanie Levi-John (Lina de Cardonnes), Laura Carmichael (Maggie Pole), Charlotte Hope (Catherine of Aragon)

 

Povodom skorašnje premijere trećeg dijela serije, porazgovarali smo sa ženskom glumačkom postavom – Charlotte Hope koja glumi prelijepu princezu Katarinu Aragonsku, Stephanie Levi-John koja utjelovljuje Katarininu dvorsku damu Linu de Cardonnes, Laurom Carmichael u ulozi Lady Margaret Pole, rođakinje kralja Henrika VIII te s Emmom Frost, autoricom i scenaristicom serije Španjolska princeza.

  • Čini se da je ova serija posebno usmjerena na to da ispriča priču kroz prizmu žena onoga vremena. Što mislite o činjenici da su kroz povijest, iako je povijest puna vrlo istaknutih žena, žene samo djelomično vidljive ili su veliki podvizi žena na neki način izgubljeni, tj. zasjenjeni velikim podvizima muškaraca? I u kojoj je mjeri ovo prilika za popunjavanje praznina nastalih kroz povijest?

Emma Frost: Ovo je prilika za rješavanje tog problema. Povijest je priča o pobjednicima. Pobjednici su, općenito govoreći, bijelci, a ono što se smatra vrijednim da postane vijest jest tko je pobijedio u ratovima, a ne tko je imao djecu ili tko je uspio u drugim aspektima života. Dakle, većina onoga što su žene učinile potpuno je izgubljeno, a ono što su učinili muškarci je zabilježeno. Mi imamo samo oskudne pojedinosti o tome što je većina žena učinila, pa ih sastavljamo i zamišljamo koje se to psihološke i emocionalne priče kriju iza tih žena kako bi ih mogli oživjeti.

Charlotte Hope: Mislim da se to posebno odnosi na priču o Henriku VIII. Oduvijek smo poznavali povijest dinastije Tudor kroz priče o moćnom kralju, a Katarina je, na primjer, uvijek bila referenca za razuzdanu nerotkinju koja je zaista bila neka vrsta preambule Anne Boleyn. To je doista zanimljivo jer ćemo njezinu priču gledati njezinim očima i očima žena oko nje, a tu priču prije nismo čuli. Zaista sam oduševljena što ću ispričati razdoblje povijesti za koje svi znaju, ali kroz perspektivu koju rijetki imaju.

Stephanie Levi-John: Da se dotaknemo i ove tematike – biti žena tamnije boje kože u razdoblju dinastije Tudor – idemo toliko daleko da govorimo čak i o iskustvima žene tamnije boje kože u praktički isključivo bijeloj dinastiji. Ali ne govorimo samo o tome kako je biti žena tamnije boje kože, nego i o vjerskim aspektima. Prilično sam sigurna da mnogi ljudi nisu znali da su Mauri vladali Španjolskom stotinama godina. Činjenica da tamo postoji žena tamnije boje kože zapravo omogućuje publici da se educira o tome kako se nismo samo pojavili jednog dana. Mi smo tu stoljećima.

  • Često koristite izraz “povijesno točan”. Zanima me, koliko je zaista točna povijest kako smo je zabilježili, jer u stvarnosti znamo da ona nije odraz onoga što se dogodilo. To je tumačenje – pristrano tumačenje. Dakle, zanima me je li pojam “povijesno točan” pogrešan od samoga početka?

Emma Frost: Ja mislim da je. Smatram da povijesna knjiga govori više o razdoblju u kojem je napisana nego o razdoblju za koje se tvrdi da predstavlja. I to kroz društvene i političke filtere tog razdoblja. Znate, ne postoji povijesna istina. Sve je to aspekt ili osobno proživljeno iskustvo. Mi u ovoj seriji predstavljamo povijesnu dramu, oživljavamo priče ljudi koji su zaista postojali i zaista živjeli. Dakle, mi smo drama prije svega, nismo dokumentarac. Nismo lekcija iz povijesti. Želimo se zabaviti i uhvatiti se u koštac s onime što smo uspjeli sastaviti. Ako to ne učinimo, onda smo podbacili, a naša je glavna dužnost uspjeti u tom naumu. Apsolutno si dajemo slobode i koristimo ju na razne načine. U konačnici, da smo “povijesno točni”, svi bi likovi i dalje govorili srednjoengleskim jezikom i nitko nas ne bi razumio ni riječi.

  • Što smatrate da je najsuvremeniji element emisije?

Laura Carmichael: Ovo je teško pitanje! Jer, kao što znate, mi smo tu da ispričamo priče ljudima na dramatičan način. U tom se pogledu sve čini vrlo moderno i još uvijek imate odnose koje razumijete. I da, još uvijek se bavimo stvarima s kojima se i danas suočavamo, puno toga mi se čini kao politička drama. Biti dio kraljevske obitelji u to doba…zamislite samo koliko je to bilo opasno. A to kako ste vi onda dio tog političkog poteza, isto je kao i svaka druga politička drama.

  • Koliko mislite da povijesnoj seriji o kraljevskoj obitelji doprinosi publika, osobito mlada publika, nekom vrstom suvremene opsjednutosti članovima kraljevske obitelji? Mislim da prije 20 godina vjerojatno nije postojao isti apetit za kraljevskim pričama kao sada. Danas nam je to mnogo prihvatljivije jer su oni na naslovnicama svakoga dana.

Charlotte Hope: Da, mislim da ste u pravu. Zasigurno je ova generacija kraljevske obitelji u Engleskoj izazvala uzbuđenje cijele nove generacije mladih oko njih, neovisno o tome jesu li za ili protiv toga, te smatram da je to definitivno nešto što seriju čini još relevantnijom.

  • Kada ste istraživali, koje stvari su vas najviše iznenadile? Primjerice, nešto što su žene mogle učiniti, kako su se muškarci mogli ponašati na određeni način ili nešto slično?

Emma Frost: Primjerice, Margaret Beaufort – ona je nevjerojatan lik koji je postigao jako puno u svom životu. Bila je kraljeva majka, ali je činila stvari drugačije od drugih i borila se za obrazovanje žena. Učinila je toliko nevjerojatnih, vrlo prosvijetljenih stvari. Smatram da sada imamo dojam kao da stalno napredujemo te da sve više iskorjenjujemo seksizam, a to jednostavno nije istina. Mislim da svakom novom erom on samo mijenja oblike te da u tom razdoblju postoje iznenađujuće stvari koje su zapravo bolje nego u današnje vrijeme. Također, mislim da su postojale određene stvari u pogledu načina na koji je ženama bilo dopušteno ponašati se te da je postojalo određeno poštivanje ženske kulture za koje smatram da je sada narušeno. U svakom slučaju, definitivno postoje jako zanimljivi odnosi kako prolazite kroz povijest. Međutim, nije da uvijek samo postajemo bolji. Ponekad i nazadujemo.

  • Napisali ste ‘Bijelu kraljicu’, ‘Čovjeka u visokom dvorcu’, a nešto što ste rekli jako me zaintrigiralo – da su žene u 16. stoljeću zapravo bile mnogo naprednije, a onda se to promijenilo…

Emma Frost: Ne govorim zapravo da su u tom razdoblju žene imale bolji život. Zasigurno nisu. Samo kada saznate koliko je žena umrlo pri porodu, shvatite koliko je svijet u kojem su živjele bio krvavo brutalan. Ono što hoću reći jest da je postojala ideja da se rodne uloge mijenjaju. Mislim da vjerojatno imamo stav kako su u tom razdoblju žene bile više potlačene nego što zaista jesu te da je bilo načina da se ovlada tom moći…Također, ranije ste postavili pitanje o tome što je relevantno iz ove priču za suvremeni svijet? Smatram da je temeljna stvar za mene, kao i za sve nas u seriji, borba za moć. I radi se o borbi za moć na rodnom planu, o borbi za moć na klasnom frontu, na vjerskom frontu, borbi za moć na svakom frontu. Dakle, ovaj svijet je poznat publici. Znate, imate ovaj vrlo muški, vrlo tradicionalan svijet Tudora, i onda odjednom tu je Katarina prema kojoj su žene jednako dobre kao i muškarci. Tu je, naravno, i Lina čije se cijelo iskustvo mijenja kada dođe u Englesku te je slobodna udati se za koga želi i kretati se, u posve drugom smislu. Dakle, smatram da je to suptilna stvar, ali da…jednostavno nije sve uvijek onako kako mi to vidimo. Volimo misliti da smo bolji od prošlosti. A ja mislim da nismo.

  • Mnogo je složenosti u pozadini vašeg lika – Line de Cardonnes. Koliko mislite da ima elegancije u vašoj priči?

Stephanie Levi-John: Elegancije? Puno elegancije. Za mene je ona izuzetno dostojanstvena dama. Činjenica da ona pravi te nevjerojatne haljine praktički ‘vrišti’ o eleganciji. Rekla bih da je ona lavica. Ona je tu da štiti. Tu je s razlogom, da služi i štiti Katarinu, kao i Rosu koja je druga dama, dama na čekanju. I istovremeno se ne želite petljati s njom jer će se ona zauzeti za sebe, založit će se za ljude do kojih joj je stalo, a u tom aspektu njezine osobnosti postoji dostojanstvo i elegancija, pa…

Charlotte Hope: Da, stvarno je bilo toga dok smo snimali. Mi smo trio i pazile smo jedna na drugu, bile smo djevojačka družina.

  • I za kraj, Charlotte, kako vam se sviđa glumiti princezu?

Charlotte Hope: To je bio moj san! Voljela bih da sam princeza svaki dan. Dan kad smo snimili moju scenu vjenčanja – i dalje mi je to najdraži dan u cijelom životu, doista! Steph i ja imali smo nevjerojatne kostime. Da, imali smo nevjerojatnu kostimografkinju po imenu Ffion Boyesen koja je napravila tu nevjerojatnu haljinu, a ja sam tada ushićeno rekla: “Ovo je dan mog vjenčanja!”

Uistinu, možemo zaključiti kako se radi o vrlo uzbudljivoj priči o ljubavi, smrti, osveti, izdaji i moći. A ako vas to ne osvoji, brojni očaravajući te detaljno izrađeni kostimi i šeširi zasigurno hoće! A svi oni koji žele dobiti uvid u intrigantan svijet onoga doba, premijeru serije Španjolska princeza mogu pogledati na programu Epic Drama u srijedu, 27. listopada, u 21:00 sat.